We aim to develop mutual physical behaviors to create empathy among speakers in human group discussion (group discussion) and to develop a teaching device to support learning support. We use “werewolf” game which is an educational game to win confidence within the group through discussion as an analysis task of the physical interaction in the group debate and an index task of teaching.

  1. Hirofumi Nakamura, Daisuke Katagami, Fujio Toriumi, Hirotaka Osawa, Michimasa Inaba, Kosuke Shinoda, and Yoshinobu Kano. 2017. Generating human-like discussion by paraphrasing a translation by the AIWolf Protocol using Werewolf BBS Logs. In FUZZ-IEEE.
  2. Fujio Toriumi, Hirotaka Osawa, Michimasa Inaba, Daisuke Katagami, Kosuke Shinoda, and Hitoshi Matsubara. 2016. AI Wolf Contest - Development of Game AI using Collective Intelligence -. In Computer Games Workshop at IJCAI 2016.

本研究では、人間の集団討論(グループディスカッション)において、話者間に共感を生みだすための相互の身体的振る舞いの解明を行うとともに、その習得支援を行うための教示デバイスの開発を目指す。本研究では集団討論における身体的相互作用の解析および教示の指標課題として、討論を通じてグループ内の信頼を勝ち取る教育ゲームである「人狼ゲーム」を用いる。

  1. 豊野拓也 and 大澤博隆. 2017. 人狼ゲームを演じるロボットエージェントシステムの作成. In 人工知能学会全国大会, 1L2-3.
  2. Hirofumi Nakamura, Daisuke Katagami, Fujio Toriumi, Hirotaka Osawa, Michimasa Inaba, Kosuke Shinoda, and Yoshinobu Kano. 2017. Generating human-like discussion by paraphrasing a translation by the AIWolf Protocol using Werewolf BBS Logs. In FUZZ-IEEE.
  3. 栢野航, 工藤佑介, 大澤博隆, 片上大輔, 鳥海不二夫, 稲葉通将, and 篠田考祐. 2015. 人狼を演じるロボットエージェントシステムの作成. In HAIシンポジウム2015, G-21.
  4. Fujio Toriumi, Hirotaka Osawa, Michimasa Inaba, Daisuke Katagami, Kosuke Shinoda, and Hitoshi Matsubara. 2016. AI Wolf Contest - Development of Game AI using Collective Intelligence -. In Computer Games Workshop at IJCAI 2016.
  5. 鳥海不二夫, 片上大輔, 大澤博隆, 稲葉通将, 篠田孝祐, and 狩野芳伸. 2016. 人狼知能 だます・見破る・説得する人工知能. 森北出版.